Koehandel? of Baantjes carrousel

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) vroeg advies aan een delegatie van bewoners over de aansluitroutes naar en van de nieuwe luchthaven Lelystad. De bewonersdelegatie bood op vrijdag 1 december haar rapport aan de minister aan. Kern van het advies is: open luchthaven Lelystad pas na herindeling luchtruim.  

Een Ander Geluid – Rapport van de bewonersdelegatie

In nog geen drie weken timmerden burgers een uitstekend, zeer deskundig en goed leesbaar rapport in elkaar. Burgerparticipatie ten top. Een rapport vanuit de burgers, door de burgers en voor de burgers. Politiek Den Haag stuntelt al ruim 20 jaar met de groei van Schiphol. Door gebrek aan Haagse visie is het file vliegen boven Nederland en is Schiphol vol. Het luchtruim had al jaren geleden opnieuw heringedeeld moeten worden.

Fractie Alexander Vos de Wael kan zich helemaal in dit advies vinden. In de raad was hij de enige die tegen de motie van de VVD Ede stemde. Waarom? Het is een slechte zaak dat over de Veluwe veel verkeersvliegtuigen laag over komen vliegen. Lawaai overlast, extra milieubelasting als gevolg van de uitstoot van verbrande kerosine en de veiligheid komt in het geding door het langdurig laag moeten vliegen over dichtbevolkt plaatsen waaronder Ede.

Voor Alexander Vos de Wael staat het belang van de bewoners van Ede en buitendorpen voorop.

Op 26 oktober steunde bijna alle Edese fracties een motie van de VVD Ede.  Op voorhand gaat de VVD Ede en de andere fracties die dit ondersteunden al uit van 10.000 vluchten per jaar. Een motie van het type: JA, TENZIJ.

Fractie Alexander Vos de Wael stemde overtuigend tegen de motie van de VVD Ede. Dit is zeker niet in het belang van de inwoners van Ede.

 

Motie VVD Ede: Inziet vliegroutes gemeente Ede

 

Ergo: de VVD Ede en bijna alle andere fractie geven de minister en de Tweede Kamer groen licht voor 10.000 vluchten per jaar.

 

Het is gedaan met de stilte in Ede wanneer dit zo doorgaat zoals de VVD Ede voorstaat. Bovendien is de veiligheid in het geding omdat alle vliegtuigen over een hele grote afstand laag moeten vliegen.

 

 

 

 

Reflectie

Volkswagen is door de overheid hard aangepakt op het inbouwen van sjoemelsoftware in dieselauto’s. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat sjoemelde met de gegevens voor de MER van Lelystad Airport. Er zijn door de minister besluiten genomen op foute aannames. Wat is de reactie uit politiek Den Haag? De berekening moeten met de juiste gegevens worden uitgevoerd en Lelystad Airport gaat begin tweede kwartaal 2019 open.

Oplossing

In de jaren ’ 90 heeft een plan om Schiphol naar een kunstmatig eiland in zee te verplaatsen het niet gehaald. Het korte termijn financiële gewin zegevierde boven een lange termijn visie.

Kijkend naar de toekomst is voor Schiphol en alle satelliet vliegvelden van Schiphol maar één goede oplossing: bouw, gelijk de Maasvlakte I en II, een eiland in zee en verplaats Schiphol daarheen.

Interessante links

Jan de Hoop komt in actie: Geen vliegtuigen door stiltegebied! – RTL LATE NIGHT/ SUMMER NIGHT – YouTube

Jan de Hoop strijdt tegen de uitbreiding van Lelystad Airport | Pauw 5/11/17 – YouTube

Lelystad Airport and Schiphol – Sunday with Lubach (S07) – YouTube – 5/11/17

Even geen vliegtuigen boven Aalsmeer: “Eindelijk uitslapen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *